Wednesday 14 September 2016

Fel-fel az égbe, majd el a messziségbe!


Úgy néz ki hogy ez lesz az utolsó bejegyzés, nem is feltétlen van kedvem megírni, de jó ötletnek láttam szépen lezárni.

Az előző posztban leírtam hogy komoly gondok vannak a távirányítóval, vagy a vevőegységgel, sajnos nem sikerült kideríteni hogy pontosan melyik a hibás. Eléggé lehangolt, és úgy láttam, hogy ez így nem a megfelelő hobbi nekem.

Rendkívül élveztem, építeni,sokkal de sokkal jobban mint repkedni, habár az sem volt rossz, főleg az elején mikor még volt kis adrenalin is. Nagyjából kicsit több mint 1 éve foglalkozom vele, 3 gépem volt, egy gyári WLtoys V262 Cyclone, amit tanuláshoz használtam, az első cikkek ennek a  tunningolásáról szóltak. Aztán építettem egy f450-et, erről is vannak cikkek, bevásárlólista stb. Már itt érződött hogy lesznek bajok :)). Az első repülésnél elengedett kicsit az m3 ragasztó, a kábelek felnyomták a naza lite vezérlőt, és a gép továbbsiklott miután elengedtem az iránykart (mivel  a szoftver próbálta vízszintbe hozni a gépet). Nem hiszem hogy akár a mostani képességeimmel sikerült volna ezt megfelelően lereagálnom, és hogy elkerüljem az ütközést, sok fa volt a közelben, és mire felocsúdtam, már be is csapódott.



Na mindegy, aztán még sok saját hibám, volt, de végül ezzel a konfiggal is tapasztaltam fura dolgokat, amikre nem tudott senki sem magyarázatot adni. Aztán építettem a 250-es gépet, mert gondoltam ez jól bírja a zuhanásokat, és nem is tévedtem. Itt viszont ~4 hónap után a táv megadta magát teljesen. Már 2 hónap után is csinált furcsaságokat, jelvesztés... Ezzel a géppel végigrepkedtem a nyarat, nagyon jól elszórakoztam vele, annak ellenére hogy úgy tűnt lég behatárolt a hatótávja, és 150m magasság vagy távolságon nem mentem túl sosem.

Az előző posztban leírtam hogy jelvesztés miatt lezuhant, ekkor nagyjából biztos voltam benne hogy ez az egész nem nekem lett kitalálva, többé nem lesz élvezetes a repülés, hiába építek másikat, amilyen szerencsém van azzal, is előjön valami hiba. Sokáig halogattam hogy meghirdessem eladásra, nem volt nagyon kedvem hozzá, pedig már megvoltak a képek is stb. Kb 2-3 hetente 1x kimentem vele repülni hogy megnézzem még megy-e és van-e élrtelme megpróbálni egyben eladni vagy jobb lesz darabokban. Úgy viszont nem sok kedvem volt, mert mire mindent eladnék, már lehet kimenne a divatból ez az egész. Az ilyen tesztek után mindig elhatároztam hogy na akkor holnap, feltöltöm valahova, de ez mégsem sikerült.

Ma viszont erőt vettem magamon, és egy utolsó repülést akartam eszközölni, mert a black fridayal egybekötve gondoltam tökéletes alkalom lesz megszabadulni mindentől. Elindultam hát a legközelebbi parkba, ahol reggelente szoktam repkedni, olyankor teljesen kihalt, most viszont volt pár ember, és néhány gyerek is, szóval másik helyszínt választottam. Azt ahol rengeteget repültem már, és általában nem volt gond.
Semmilyen cuccot nem vittem, csak lekaptam a gépet a táskámról, kivettem a távot, és már szállt is felfelé. Az elején teszteltem kicsit az aksit, ez viszonylag jól ment, erősebbnek tűnt mint 1 másik amit jóval kevesebbszer használtam. Szóval leírtam pár 8ast, és csak úgy repkedtem, különösebb cél nélkül, mikor egyszer ismét beakadt, és az utolsó jelet követte pont keresztbe előttem robogott végig... cseppet sem örültem, próbáltam össze vissza tekerni a karokat, hátha helyrejön, és egyből reagált is, lehoztam viszonylag közel, próbáltam a föld felett hirtelen mozdulatokat, és mindenre reagált. Kicsit távolabb mentem, ott is jó volt. Ha lehet még tanácstalanabb, lettem, ezt a sz@rt nem lehet eladni, ez életveszély. Azt kívántam, bárcsak repült volna el a francba az előbb, és akkor nem kell szenvedjek az alkatrészek eladásával...



Nem tudom miért pont most, de alig fél perc telt el, és teljesült a kívánságom. Finom 5-7 méter magasan való repülés közben átvette az irányítást a sors keze. Ez esetben viszont közel sem arra ment amerre én legutoljára vezéreltem, hanem felfele, miközben távolodott is. Vadul rángatni kezdtem a karokat, de nem sok változás történt, a gép egyre magasabban volt, és már nem is számítottam rá hogy ezt le tudom hozni. Kikapcsoltam a távot, hátha lezuhan, mielőtt veszélyes zónába nem ér, de semmi nem történt, visszakapcsoltam élesítettem, és próbáltam elvágni a gázt, egy idő után zuhanni kezdett, de nem tudtom hogy ezt én idéztem elő vagy magától csinálta. Ekkor minimálisan megkönnyebbültem, arra gondoltam na remek, ennek akkor itt kell vége legyen. De a reflexet sajnos, nem lehet felülírni, nem 1 ilyen zuhanásom volt már, és ha nincs is semmi esély a mentésre, azért földet érés előtt lehet tompítani kicsit egy komoly gázfröccsel, most is így tettem. Viszont ez annyira jól sikerült, hogy egyből összeszedte magát még a levegőben, és ismét elindult felfele. Na ekkorra már fogalmam sem volt mit tegyek, mivel össze vissza mozgattam a kart és ki be kapcsoltam a távot, fogalmam sincs hogy akár 1 mp-re is irányítottam-e. Már olyan messze volt hogy tényleg alig látszott, ekkor valamiért ránéztem a távra, és mire visszanéztem, nem tudtam kivenni hogy az égen van-e még vagy már a gazban kell keresni. Egy ideig még kémleltem az eget, hátha csak nem vettem észre, de már nem volt ott.

Elég messze lehetett már, nem tudtam megsaccolni mennyire, de 99%-ban biztos voltam benne hogy még csak épület sem volt alatta. Elhagyatott gyárterület közelében volt, így szerencsére kizárt hogy bárkire is rázuhant volna. Nem különösebben volt fájdalmas, vagy dühítő, annak ellenére hogy azért nem feltéten játékgép volt, de vigasztalt a tudat, hogy így legalább semmiképp, nem fogom tudni eladni valakinek aki ugyanezt a városban játssza el.
Összepakoltam a cuccomat, de azért elindultam megnézni hogy 100%ig biztos legyek benne semmi kárt nem okoz(hatott). Nem igazán hittem hogy megtalálom, kiindulva abból hogy eddig a beeperrel alig találtam meg, ez majdhogynem lehetetlen lesz. "S" alakban bandukoltam, telement a ruhám bogánccsal, és tiszta sár lett a nadrágom, már ekkor nem érte meg a keresésre szánt erőfeszítés. Rendkívül sűrű volt a növényzet, és mivel azt sem láttam pontosan hogy egyenesen zuhant lefelé, vagy kicsit oldalazott-e. Beazonosítottam hogy nincs ott semmi ahol valószínüsíthetőleg lezuhant, és viszonylag hamar feladtam.

Fura érzés, hogy amiért 2 hónappal ezelőtt még ennyire rajongtam most, hogy a lehető legcsúnyább véget ért, szinte alig érdekel. Ennyire meg tudja utáltatni magát egy remek hobbi, nem kell hozzá több mint a megfelelő időben néhány komoly balszerencse, és itt most nem erre az esetre gondolok. Remek szórakozás volt, sok boldog pillanatot fotót, videót készítettem, de ez itt véget ért, és nem tartom valószínűleg hogy valaha is visszazárom a szívembe a multikopterek világát.

Végezetül megosztanék pár linket amit talán sokan nem ismernek, de hasznosnak találnak majd

Kezdőknek repülési útmutató, és egyéb hasznos finomságok: http://quadcopter101.blogspot.ro/2013/10/your-first-quadcopter.html

Magyar modellezéssel foglalkozó fórum: http://forum.rcmodell.hu/forum.php?

Világtérkép a kopterek szemével: http://travelbydrone.com/

Érdekes dolgok a dronokrol: http://www.droneflyers.com/

Mikor még szinte semmit nem tudtam erről az egészről, ezt szerettem volna első vázamnak
Az alábbi videót látva, te is nehezen állod meg hogy lejjebb add az igényeid:)



Banggood - Kínai óriásbolt, bármit be lehet szerezni, elfogadható szállítással, jó áron, és viszonyleg gyors kiszállítással. Van EU raktár is!

Hobbyking - A legismertebb online modellbolt. Ez is kínai, de itt azért minden kontinensen elérhető raktár, és sokkal komolyabb mint az előző (igaz nekem innen több hibás cucc jött mint BG-ról) A szállítás horror, és az árak sem éppen olcsók, de van amit máshonnan nem tudsz beszerezni. Aksit pl csak innen (Holland raktár) érdemes vásárolni

Ez csak 1 modellezős külföldi bolt, nem emlékszem miért mentettem el: http://www.foxtechfpv.com/

FPV-vel kapcsolatos infók, inkább haladók számára, habár aki odáig eljut, az már viszonylag haladó, ha csak nem 1xre rendel be mindent, mint ahogy én csináltam :)) (nem jó ötlet): http://www.droneflyers.com/2014/10/fpv-beginners-quick-diy-quadcopter-project/

Youtuberek akiket érdemes követni, mert ezzel a hobbival foglalkoznak:

FliteTest - talán a legjobb anyagot ők gyártják, rengetek fura érdekes, gyors, és értelmetlen repülni éppen képes modell, de sok hasznos tipp is.

Hobbyking - többnyire termékvideók, de van néha pár érdekes összefoglaló is különböző eseményekről, ha nem szeretnél nagyon sokat költeni nem ajánlom a feliratkozást.

RCtestfilght - Hobby szintű szakértő, aki rengeteg féle gépet gyárt, és tesztelgeti őket. Sok érdekes "találmánya" van, és kedved vagy ihletet tud adni, az elszántabb modellezőknek

Boris.B 250 es géppel csapatja, nem kis tempóval. Aki nem szeretne beleszeretni ebbe a kategóriába kerülje a csatornát. Élvezetes rövid klippeket gyárt, ott is átfér, ahol te még papírgéppel sem próbálkoznál.

No comments:

Post a Comment